2243 tewaterlating

Arnold Tak
Berichten: 17393
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2243 tewaterlating

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
verder geen aanvullende informatie te vinden
Bijlagen
2243.jpg
2243.jpg (121.67 KiB) 1296 keer bekeken
2243a.jpg
2243a.jpg (92.38 KiB) 1207 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

De huizenrij lijkt buitengewoon en on-Nederlands. Maar de vlaggen zijn zeker Nederlands. Oostenijk heeft rood-wit-rood, maar ik kan me aan de Donau geen klompendragers voorstellen.
De huizen staan direct aan het water en hebben hun nok er evenwijdig aan. Ik veronderstel dat er links van de huizen een dijk of kade loopt. De huizen hebben vensters en deuren, al zijn die niet goed zichtbaar.
Het schip lijkt me een kleine klipper. We kijken ongeveer naar het oosten.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Misschien zien we geen huizenrij maar een rij van keten of bedrijfsgebouwtjes. Ze lijken me van hout. Aan de andere kant van de huizenrij of de dijk of kade zien we geen (binnendijkse) bebouwing. Daardoor kan het bijna niet aan de dubbel bebouwde rivierdijk in Papendrecht-Sliedrecht-Hardinxveld-Giessendam zijn, waar vanouds veel scheepswerven en -werfjes e.d. waren. Toch lijkt me dit wel aan een water met wisselende waterstanden, vooral de grote benedenrivieren of eventueel aan de Zuiderzee. Niet in de Zeeuwse wateren. In ieder geval is het water breed, anders zou er geen langshelling zijn. Toelichting: Een dwarshelling is er een waarbij de schepen evenwijdig aan het water staan, ook al zou je misschien anders verwachten.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Dit lijkt mij geen scheepswerf waar schepen werden gebouwd. Een open helling zonder werkvloer en het totaal ontbreken van werk materiaal. Er zou dan toch minstens een havenkraan moeten staan. Ik denk dat dit een plaats is waar schepen tijdelijk uit het water werden gehaald voor schoonmaak en schilder werkzaamheden. Aangezien er geen horizon of achtergrond zichtbaar is, denk ik ergens aan de Zuiderzee.
Niet geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Bericht door Niet geregistreerd »

Het schip dat hier het water in glijdt, is, gezien de vlaggen erop, m.i. toch wel zojuist gebouwd en niet een opgekalefaterd schuitje. De bouwplaats ligt links buiten beeld op of achter de dijk, verwacht ik. Daar zullen ook wel wat huizen staan, anders waren er niet zoveel kinderen op de dijk om te komen kijken.
Wat de gebouwen betreft moest ik ook aan keten denken en aan de Zuiderzee, maar meer omdat ik dit plaatje niet in de delta aan de grote rivieren noch op de Hollandse of Zeeuwse eilanden kan plaatsen. Het publiek draagt geen of weinig opvallende klederdracht, wellicht dat dat helpt om het ZP te localiseren.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Hans, je wilt toch niet beweren dat het scheepje met twee grote vlaggen erop en met een menigte toeschouwers erbij weer te water wordt gelaten na een simpele onderhoudsbeurt?
Er is een houten loods of werkplaats bij. Een kraan is voor een scheepje als dit is niet nodig. Bovendien bestonden er ten tijde van deze foto zeer waarschijnlijk nog nauwelijks werfkranen, zelfs niet voor grotere zeegaande schepen. Zie bijvoorbeeld http://www.gemeentearchief.rotterdam.nl ... Itemid=148, zoek XV 253.01.
Een werf direct aan het open water van de Zuiderzee of groot zeegat lijkt me niet mogelijk, maar wel direct aan een grote rivier of aan een zuiderzeehaven.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Antoon Bosselaers
Junior Zoeker
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 14, 2008 4:48 pm

Bericht door Antoon Bosselaers »

Niet in de Zeeuwse wateren?
Niet geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit is voor mij zeker een verrassing, Antoon: toch Zeeland. Het zag er een eeuw geleden op sommige plekken klaarblijkelijk anders uit dan ik in gedachten had. Geweldig dat Jan Lemmens ons zo snel kon laten zien waar het was. Proficiat, Jan.
Niet geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Bericht door Niet geregistreerd »

Nieuwsgierig geworden naar de plek in/nabij Yerseke waar dit schip te water wordt gelaten, heb ik m.b.v. http://www.watwaswaar.nl getracht het te localiseren. Ik kwam op de oostelijke dijk van de Burenpolder uit (Bonneblad St. Maartensdijk, kaart 639, uit 1910), een recht stuk dijk na een hoek waar een achttal gebouwtjes langs het water staan. Martin, jij bent nogal handig met de topokaarten: klopt mijn localisatie?
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zeeland”