2490 opslagloods langs waterkant

Arnold Tak

2490 opslagloods langs waterkant

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
achterop staat een stempeltje: EDEL
achterop staat in potlood geschreven: Puttershoek
Bijlagen
2490.jpg
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Als dit Puttershoek is, kan het een onderdeel of voorloper van de in 2004 gesloten suikerfabriek. Deze fabriek dateert van 1913 en er was een insteekhaven aan de Oude Maas. Deze insteekhaven is er nog steeds. Deze losinstallatie zou dan op de hoek van die insteekhaven en de Oude Maas gesitueerd kunnen zijn.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat dit de suikerfabriek van Puttershoek betreft. De insteekhaven, de dijk waarachter zich het fabrieksterrein bevindt, de zonstand en het grote wateroppervlak op de achtergrond komen wat situatie betreft fraai overeen met http://sa-dordrecht.cust.iaf.nl/index.c ... h.showform, zoeken 552_302747. Maar er zit wel een jaar of 40 tussen!
De losinstallatie kan niet bedoeld zijn voor suikerbieten. Wat dan wel, is de vraag. Onderdeel van de bietsuikerproductie is het carbonatatieproces, een zuiveringsstap. Hiertoe wordt ongebluste kalk aan het ruwsap toegevoegd.
De losinstallatie is dus zeer waarschijnlijk voor ongebluste kalk, die absoluut droog moet worden opgeslagen. Vandaar het gebouw. Ervoor staat een storttrechter, waar met dezelfde grijperinstallatie de kalk uit het gebouw in kan worden gestort. Vervolgens wordt de kalk gestort in een vervoermiddel dat de kalk naar de suikerfabriek brengt.
Niet Geregistreerd

Er is nog een mogelijke lokatie. Ik zocht via Google Maps naar plekken die dezelfde zonligging hebben aan het water. En kwam op Het Lorregat :

http://maps.google.nl/maps?q=puttershoe ... 5,,1,-0.18

Tot mijn verbazing bevindt zich aan de waterkant nog steeds net zo'n steigertje als op het ZP , ook het trappetje is te ontwaren. De dijken zijn met ruim een meter verhoogd na de watersnoodramp, dat kan verklaren waarom het trappetje op 2/3 deel van de hoogte van het dijkje eindigt ipv boven aan het dijkje.

Het flatgebouw ( Residence Zijdewind) aan de overzijde staat dan op de plaats van de loods. Ik heb gezocht naar bewijsfoto's maar heb niets gevonden.
Ik weet ook niet wat er voor de bouw van de woningen op het betreffende terrein stond.

W. Fennis
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

De door W. Fennis gevonden locatie aan het Lorregat past inderdaad heel goed.
Ik heb geprobeerd na te gaan voor activiteit hier eerder heeft plaatsgevonden. Op de topokaart van 1939 was hier nog niets en op de kaart van 1959 stonden hier twee evenwijdige bedrijfsgebouwen met dezelfde oriëntatie als de loods. In 1989 stonden deze gebouwen er nog. Op de luchtfotoatlas van ZH (1989) is te zien dat er twee gebouwen waren met een schuin dak evenwijdig aan de Oude Maas en dus loodrecht op het Lorregat. Het noordelijkste gebouw was circa 60 m lang en het zuidelijke circa 40 m. Het gebouw op het zoekplaatje schat ik op 50 m lang en 11 m breed.
Nu de vraag wat de functie van de loods op deze plek was. Volgens de telefoongids zat hier (= Schorredijk 1) in 1950 de vlasserij van L. v.d. Hoek & Zn. Zijn voornaam was vermoedelijk Lucas, geb. 1877 in Puttershoek en gehuwd met Neeltje Jabaaij.
Bij een vlasserij kan ik me deze installatie nauwelijks voorstellen. Het gaat duidelijk om stortgoed, en eerder voor het lossen van binnenvaartuigen dan het laden. Beide is technisch goed mogelijk. Maar dan rijst de vraag om wat voor stortgoed het gaat. Graan? Dat wordt dan niet gelost maar geladen.
Vlasfabrieken (vlasserijen, vlasroterijen) hadden doorgaans een schoorsteen en soms ook een cycloon om stof af te vangen.
Niet Geregistreerd

Op Schorredijk 10 was ook bedrijvigheid: W.H. v.d. Sluijs Scheepsb (bouwer? benodigheden ?)
Niet Geregistreerd

Hij was scheepsbouwer:

Wilhelmus Henricus, geboren 10-8-1878 Puttershoek, scheepen, kocht een
scheepswerf en werd scheepsbouwer, gestorven 19-10-1946 Puttershoek,
68 jaar, begraven 23-10-1946 14:00 Puttershoek, trouwde 31-8-1905
Puttershoek, Lena Anthonetta van de Griend, geboren 17-10-1880 Puttershoek,
dochter van Arie van de Griend en Lijntje de Geus.

Het lijkt me geen scheepswerf overigens.

W. Fennis
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

De scheepswerf lag buitendijks op het terrein waar nu Kampers Pompservice is gevestigd. Dit is vlak achter het bekende café Verkerk (je weet wel. van schaatser Keessie) aan de Oosthavenzijde (de veerstoep). Misschien dat `Puttershoek in oude ansichten`nog iets oplevert.
Niet Geregistreerd

dit is zeker te weten puttershoek zie foto

Afbeelding
bron gahetna

Watersnood 1953. Van de "Faustus" bij Hoek van Holland is de grote zandzuiger "Ahoy" vertrokken en ligt nu in de Oude Maas bij Puttershoek voor het leegzuigen van de onder water staande Hoeksewaard. Per uur wordt 30.000 kubieke meter water weggezogen
Arnold Tak

Puttershoek

Bericht door Arnold Tak »

de lokatie is overtuigend bewezen. Martin en E. Fennis dank ik graag voor hun speurwerk.Ik heb de kaart zelf nu eens wat nauwkeuriger bekeken. Ik zie een cabine -waarin iemand kan plaatsnemen- die langs het horizontale deel van de stalen steiger kan worden voortbewogen. Daaronder een grijper, die in twee silo-achtige trechters kan lossen. De twee trechters staan niet op gelijke hoogte en naar ik inschat, kan er een vrachtwagen onderdoor rijden om aldus te worden geladen. Wat er wordt vervoerd en geladen blijft tot nu toe (nog) een raadsel. De cabine kan ook naar binnen de loods/opslag in. Op de cabine en de steiger een bordje, maar onleesbaar.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”