2595 kabinetfoto met huizen langs een vaart

Arnold Tak

2595 kabinetfoto met huizen langs een vaart

Bericht door Arnold Tak »

de tweede fot0 is een verbeterde versie van de eerste
doet op mij Gronings / Overijssels aan, maar, ja, wie ben ik
daar zijn geen aanwijzingen voor
in het voorste schip staan aan beide zijden korte houten -wat lijkt op- trapjes, rekken, schotten
links ligt de was te bleken in het gras
Bijlagen
2595.jpg
2595a.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Misschien dat ik nu iets heel stoms zeg, maar dit lijkt een beetje op de Dorpsstraat in Nieuwkoop. In ieder geval de sfeer, en ik verbeeld me dat ik in de verte de gemeentetoren zie. Ik ben oorspronkelijk een Nieuwkoper, maar ik ken eigenlijk niet zoveel oude afbeeldingen van mijn dorp...
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

De gelijkenis met de Dorpsstraat van Nieuwkoop is inderdaad groot. Het opvallende van de bebouwing daar is dat de huizen een beetje schuin op de Dorpsstraat staan vanwege de verkavelingsrichting. Dit zie ik op het zoekplaatje toch niet voldoende terug. Maar, Peter, ik wijs het nog niet af!
Niet Geregistreerd

Volgens mij klopt Nieuwkoop helemaal, met streetview bij Dorpstraat 143 zie je volgens mij precies wat er op de oude foto is te zien, inclusief de toren in juiste proportie links achter.

Jacques Laureys
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Volgens mij klopt Nieuwkoop niet. Oude huizen kunnen niet zijn vervangen door even oude andere huizen.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Ik ben bang dat je gelijk hebt, Martin...
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

De schuit op de voorgrond is waarschijnlijk een Veense praam. Dit wil niet per se zeggen dat dit in Roelofarendsveen is, maar wel dat dit in het oude veengebied van Zuid-Holland (met NH-Zuid en Utrecht-West) is. Daar hoort uiteraard ook Nieuwkoop bij, maar daar had ik geen match gevonden.
Tot de kanshebbers behoren Roelofarendsveen (Veenwetering met loopplanken) en vooral Zevenhoven (Dorpsstraat in Z-richting, met kerk!).
Niet: Langeraar, Rijnsaterwoude, Rijpwetering, Mijdrecht, Wilnis en Vinkeveen.
Vooral Zevenhoven is nader onderzoek waard. Probleem is dat hier vrijwel geen huis meer staat van vóór 1900.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Ik geef het veengebied rond Nieuwkoop ook een goede kans, maar deze door mij gevonden foto van de Dorpsstraat van Zevenhoven vanaf de kerktoren doet mij die optie toch als een niet heel kansrijke beschouwen...

http://www.historischekringliemeer.nl/images/phocagallery/fotos-a/40310.jpg
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

De foto waarnaar Peter Smaardijk verwijst had ik ook al bekeken en deed mij Zevenhoven juist als wél kansrijk voorkomen. Maar het blijft zoeken in deze omgeving.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Toch kan ik Langeraar nog niet uitsluiten. Aan de ZO-kant van de Langeraarseweg liep vroeger een sloot met daartegenover eilandjes met boerderijen en huizen (met vele bruggetjes en kwakels) en daarachter de plassen, net als in Nieuwkoop. Die sloot is tussen 1959 en 1969 gedempt. Daarna is de weg verbreed over de slootbedding heen. We zien niet de toren van de Adrianuskerk. Peter, graag jouw visie.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”