2612 een straat met aan 2 kanten luxe woningen met een prikkeldraadversperring
-
2612 een straat met aan 2 kanten luxe woningen met een prikkeldraadversperring
belijnde ongelopen fotokaart op Agfa papier
komt op mij toch wat buitenlands over, misschien Frankrijk gezien de bouwstijl?
deze kaart maakte deel uit van een grotere partij kaarten die ik aankocht en vandaar dat ik hem dan toch maar plaats
wie weet meer te vertellen?
komt op mij toch wat buitenlands over, misschien Frankrijk gezien de bouwstijl?
deze kaart maakte deel uit van een grotere partij kaarten die ik aankocht en vandaar dat ik hem dan toch maar plaats
wie weet meer te vertellen?
-
- Senior Zoeker
-
- Senior Zoeker
Van Martin Snuverink
Als dit Kerkrade is, zou het de Nieuwstraat/Neustrasse moeten zijn, waar de rijksgrens over de as van de straat loopt. Bij mijn weten hebben daar nooit zulke mooie panden gestaan.
Van Sjoerd Eeftens
En er reed geen tram op de grensweg. Geen Nederland, lijkt mij.
-
- Senior Zoeker
Van Martin Snuverink
Sorry, Sjoerd, het doet er verder niets toe, want het is daar niet, maar als je googlet op Nieuwstraat Kerkrade en afbeeldingen, vind je ook afbeeldingen van de Nieuwstraat met tramrails. Weliswaar geen normaalspoor van de LTM, maar toch... Ook de topokaarten van die tijd geven een tramspoor aan.
Van Sjoerd Eeftens
Sorry, Martin,
Geen Nederlandse tramlijn in elk geval. Ik houd me bewust aan het binnenland, maar ik had, toen het over de grens ging, beter even in mijn Duitse docu kunnen kijken...
Geen Nederlandse tramlijn in elk geval. Ik houd me bewust aan het binnenland, maar ik had, toen het over de grens ging, beter even in mijn Duitse docu kunnen kijken...
-
- Senior Zoeker
straat waar in de rijrichting een grens doorheen loopt
Behalve Kerkrade had ook Dinxperlo een in de rijrichting van de straat lopende afscheiding met Duitsland. Maar het is duidelijk dat we hier een zoekplaatje hebben dat niet in Nederland is gesitueerd. De huizen waarop we uitkijken zijn typische 'grotestadshuizen' en volkomen on-Hollands. Bij sommige panden lijkt de gevel deels beschilderd. Dat doet mij eerder aan Duitsland denken dan aan België of Frankrijk. Er is geen datering voor deze foto aangegeven en er lijkt een behoorlijke tijdsspanne in de foto te zitten. Gezien de kleding van de passanten en de vormgeving van de fiets kan het net zo goed 1920 zijn als 1950.
Zou deze foto kunnen stammen uit de beginjaren van de Berlijnse muur? Aanvankelijk was er in Berlijn een verdeling in vier administratieve zones, drie van de Westerse geallieerden Verenigde Staten, Groot-Brittanië en Frankrijk, een van de Russische autoriteiten. Meer dan een zone-markering was er niet. Al snel kwamen er echter prikkeldraadversperringen, die - aanzienlijk later - uitgroeiden tot een fysieke muur. Die grensscheiding liep uiteindelijk op veel plaatsen langs de gevelwand van de straat. Kan dit zoekplaatje een foto zijn uit de beginperiode van scheiding?
Zou deze foto kunnen stammen uit de beginjaren van de Berlijnse muur? Aanvankelijk was er in Berlijn een verdeling in vier administratieve zones, drie van de Westerse geallieerden Verenigde Staten, Groot-Brittanië en Frankrijk, een van de Russische autoriteiten. Meer dan een zone-markering was er niet. Al snel kwamen er echter prikkeldraadversperringen, die - aanzienlijk later - uitgroeiden tot een fysieke muur. Die grensscheiding liep uiteindelijk op veel plaatsen langs de gevelwand van de straat. Kan dit zoekplaatje een foto zijn uit de beginperiode van scheiding?
-
- Senior Zoeker
Ingrid, ik ben het met je eens dat dit waarschijnlijk Duitsland is, of anders ergens anders ten oosten van ons. Ik heb ook aan Berlijn gedacht (voor de bouw van de muur). Ik heb daar een aardig fotoboekje van ("Freie Stadt" zwischen Stacheldraht?, een uitgave uit 1959), maar daar heb ik het niet in kunnen vinden. Ik wil het nog steeds niet helemaal uitsluiten, maar zoekende langs de oude zonegrenzen heb ik vooralsnog geen goede locatie kunnen vinden...