2854 overstroming Noord-Holland?

Plaats reactie
Arnold Tak

2854 overstroming Noord-Holland?

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
gezien houten huis links zet ik in op Noord-Holland
man rechts zit op paal waarop: GEB openen gevaarlijk
Bijlagen
2854.jpg
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Dit is volgens mij het Havenrak in Broek in Waterland, tijdens de watersnood van 1916.
Dit zou dan links naast de kerk moeten zijn met uitzicht naar het Havenrak.

Jacques Laureys
Arnold Tak

Jacques Laureys mailde:

Arnold,

Ik zal kijken of ik direct bewijs kan vinden, maar in principe weet ik het zeker. Het is jammer dat er zo'n grote groep mensen staat, anders zag je het Havenrak een stuk beter. Ik stuur in ieder geval een foto van het Havenrak mee.
Even goed gekeken en hebbes gevonden, grappig genoeg is de bewijsfoto er een die bij jou vandaan komt. Het huis helemaal rechts op de bewijsfoto, is hetzelfde huis als het huis links op de Havenrak fotokaart, ook zie je hetzelfde smeedijzeren hek staan. Op de bewijsfoto zie je links ook duidelijk een stuk van de kerk staan.
De fotokaart is in februari genomen, na de grote sneeuwstorm. Toen is alles, wat in januari was losgekomen bij de dijkdoorbraken, op drift geraakt en heeft ervoor gezorgd dat heel veel houten huizen compleet zijn vernield.
De loopvlonders die je links ziet zijn typerend voor Broek in Waterland en als je goed kijkt zie je op de achtergrond veel wrakhout liggen.

Nog een leuk feitje, de soldaat die op het GEB huisje zit rechts op jouw fotokaart staat ook op de bewijsfoto !
Hij staat op de bewijsfoto precies in het midden, de foto is dus op dezelfde dag genomen .

groet, Jacques
Bijlagen
!cid_BE6ED616-FD78-4FD9-B01E-3E52949B31DE@lokaal.jpg
Arnold Tak

Broek in Waterland, Havenrak

Jacques, ook deze oplossing heb je weer prachtig afgerond. Bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Holland”