3016 Rotterdam bij haven of Nieuwe Maas
-
3016 Rotterdam bij haven of Nieuwe Maas
fotootje 6 bij 6
zeker Rotterdam, maar ik kan het zelf stomweg zelf niet vinden
rechts een bedrijfscomplex met een smeedijzeren sierhek met naam op het dak
op de achtergrond loodsen, ik dacht aan de Westzeedijk en dan gezien vanuit de Kapelstraat, 2e IJzerstraat maar dan zit ik fout
op de achtergrond een loods met een rond gebogen dak, maar niet de vertrekhal van de H.A.L.
boven de gebouwen op de achtergrond steken een aantal hogere gebouwen uit
links zo te zien een rij garages
ik zie ook de stomende schoorstenen of pijpen (ik weet nooit welke van de 2 nou de juiste benaming is) van sleepboten waarvan eentje met een S erop
op Zuid ben ik niet thuis, dus misschien daar?
zeker Rotterdam, maar ik kan het zelf stomweg zelf niet vinden
rechts een bedrijfscomplex met een smeedijzeren sierhek met naam op het dak
op de achtergrond loodsen, ik dacht aan de Westzeedijk en dan gezien vanuit de Kapelstraat, 2e IJzerstraat maar dan zit ik fout
op de achtergrond een loods met een rond gebogen dak, maar niet de vertrekhal van de H.A.L.
boven de gebouwen op de achtergrond steken een aantal hogere gebouwen uit
links zo te zien een rij garages
ik zie ook de stomende schoorstenen of pijpen (ik weet nooit welke van de 2 nou de juiste benaming is) van sleepboten waarvan eentje met een S erop
op Zuid ben ik niet thuis, dus misschien daar?
-
- Senior Zoeker
Zalmstraat, richting Zalmhaven, Rotterdam
Met rechts een gebouw van de distilleerderij van Blankenheym & Nolet. Zie de beeldbank van het gemeentearchief van Rotterdam, catalogusnummer 1992-4642-1. De ijzeren dakbekroning aan de kant van de Zalmstraat is daar al verwijderd. Het is echter hetzelfde pand. In de Zalmhaven liggen sleepboten, en de boogloodsen staan aan de zuidzijde van de Zalmhaven.
-
- Senior Zoeker
-
- Senior Zoeker
Mijn voorlopige conclusie: dit is aan de zuidkant van de Zalmhaven, en we kijken richting Nieuwe Maas. De lage loodsen in de verte staan dan aan de Willemskade, en zijn, samen met de bebouwing links, nieuwer dan de Tweede Wereldoorlog, waarbij de bebouwing daar het loodje legde. Het kantoor van Blankenheym & Nolet overleefde de oorlog (en zal dus later afgebroken zijn). De sleepboten liggen dus aan de Willemskade, en de boogloodsen moeten we wel degelijk bij de H.A.L. gaan zoeken...
Zie deze vooroorlogse luchtfoto, waarbij het kantoor van B&N rechts in het midden ligt: http://www.dekunstclub.nl/Rotterdammers/luchtfotos/afbeeldingen/Westerkwartier.jpg.
Arnold, kun jij iets met mijn conclusie, of kun je hem ook gewoon naar het rijk der fabelen verwijzen? Dat mag ook!
Zie deze vooroorlogse luchtfoto, waarbij het kantoor van B&N rechts in het midden ligt: http://www.dekunstclub.nl/Rotterdammers/luchtfotos/afbeeldingen/Westerkwartier.jpg.
Arnold, kun jij iets met mijn conclusie, of kun je hem ook gewoon naar het rijk der fabelen verwijzen? Dat mag ook!
-
- Senior Zoeker
Zalmstraat, richting Willemskade, Rotterdam
Ik ben er eindelijk uit. Het klopt. Een foto gevonden van de twee lage loodsjes aan het einde van de straat. Deze stonden op de punt van de Willemskade en de Westerstraat, en waren noodgarages. De beeldbank van Rotterdam heeft er een foto van (uit 1946) onder catalogusnummer 1976-2320, zie http://collecties.gemeentearchief.rotterdam.nl/publiek/imageviewer.aspx?view=lijst&mode=&volgnummer=3&imgid=129398979&xmldescid=421869&uitgebreid_zoeken=&dossierid=&source=detail&positie=8#media/421869/1.
-
- Senior Zoeker
zoekplaatje 3016
dit is inderdaad de Zalmstraat richting de Nieuwe Maas, links de garage boxen achter de woningen aan het Willemsplein. Veel van deze boxen zijn ingebruik genomen door de onderhoudsdienst van de verzekerings maatschappij RVS.
groet harm kramer
groet harm kramer
-
Rotterdam, Zalmstraat, richting Willemskade
Peter, je zat helemaal goed met de ditilleerderij, alleen qua tijd en richting was het nog even puzzelen. Maar je hebt het lek boven. Dus niks naar het rijk der fabelen. Onze Rotterdamkenner Harm Kramer bevestigt het ook en komt zelf met nog wat aanvullende informatie. Wederom weer heel knap gevonden. Je bent een natuurtalent. Jammer dat er geen droog brood valt te verdienen met het oplossen van dit soort zp-tjes, want anders zou je gegarandeerd binnen lopen. Maar .... mijn bewondering voor je loopt wel over. Harm, ook jij weer graag tot een volgende gelegenheid.