3916 te water lating, scheepsreparatie? scheepswerf?
-
- Berichten: 18687
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
3916 te water lating, scheepsreparatie? scheepswerf?
belijnde ongelopen fotokaart
zowel het schip rechts op de voorgrond als het schip links op de achtergrond hebben de letters: SCH
naar ik aanneem hebben ze Scheveningen als hun thuishaven
twee schepen links van het midden hebben opschriften, maar zijn helaas iets te vaag om te kunnen lezen
helemaal op de achtergrond wat gebouwen
zowel het schip rechts op de voorgrond als het schip links op de achtergrond hebben de letters: SCH
naar ik aanneem hebben ze Scheveningen als hun thuishaven
twee schepen links van het midden hebben opschriften, maar zijn helaas iets te vaag om te kunnen lezen
helemaal op de achtergrond wat gebouwen
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 983
- Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm
Deze werf heeft een langshelling en ligt niet aan getijdewater-of rivier
De SCH417 is volgens de link van Theo gebouwd in Leiderdorp door scheepswerf De Zijl. Dit is de voorganger van scheepswerf Boot (1903). Deze werf werd gesticht in 1900 op De Waard (het Waardeiland, nu leiden), waar het 1913-1919 moest verdwijnen voor het graven van het Rijn-Schiekanaal tussen Wilhelminabrug en Spanjaardsbrug. De werf werd verplaatst naar de Zijl ten noorden van de Spanjaardsbrug tegenover de touwfabriek. Er is alleen nog de werfhaven, nu jachthaven van over.
De nieuwe werf had een dwarshelling, dus hier kon het niet zijn.
De SCH 417 hoeft natuurlijk niet op de afgebeelde werf zijn gebouwd, maar kwam hier voor onderhoud.
Verwijzingen: http://www.waardeiland.nl/index.php/ges ... schiedenis
http://www.archiefleiden.nl/home/collec ... d/PV101007.
Ik zie geen overeenkomsten tussen zp ende werven DeZijl/Boot/De Hoop in Leiderdorp/Leiden.
De SCH417 is volgens de link van Theo gebouwd in Leiderdorp door scheepswerf De Zijl. Dit is de voorganger van scheepswerf Boot (1903). Deze werf werd gesticht in 1900 op De Waard (het Waardeiland, nu leiden), waar het 1913-1919 moest verdwijnen voor het graven van het Rijn-Schiekanaal tussen Wilhelminabrug en Spanjaardsbrug. De werf werd verplaatst naar de Zijl ten noorden van de Spanjaardsbrug tegenover de touwfabriek. Er is alleen nog de werfhaven, nu jachthaven van over.
De nieuwe werf had een dwarshelling, dus hier kon het niet zijn.
De SCH 417 hoeft natuurlijk niet op de afgebeelde werf zijn gebouwd, maar kwam hier voor onderhoud.
Verwijzingen: http://www.waardeiland.nl/index.php/ges ... schiedenis
http://www.archiefleiden.nl/home/collec ... d/PV101007.
Ik zie geen overeenkomsten tussen zp ende werven DeZijl/Boot/De Hoop in Leiderdorp/Leiden.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
Krimpen aan den IJssel?
Er is een mogelijkheid dat hier de Minister Cort van der Linden (SCH 141) te water gelaten wordt. Dat gebeurde bij G. van Leeuwen (voorheen C. Vermeulen) in Krimpen aan den IJssel. Zie http://www.scheveningen-haven.nl/info/s ... 100&af=SCH en http://roekelg.home.xs4all.nl/genealogie/VermWerf.html. Ik kan voorlopig echter geen aanknopingspunten qua bebouwing vinden. Misschien helpt dit verder (maar misschien ook niet...).
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
Is het huis met de twee dakkapellen dan dit? http://goo.gl/maps/BvNL9
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm
Krimpen a/d/ IJssel, IJsseldijk 28-30 c.a.
Het hele verhaal van Peter klopt.
Alles is beschreven in http://roekelg.home.xs4all.nl/genealogie/VermWerf.html.
De 4e foto hierin toont ook het huis links op het zoekplaatje.
Ik citeer hieruit:
“In de Schuttevaer van zaterdag 7 februari 1914 stond het bericht dat C. Vermeulen, scheepsbouwmeester te Krimpen aan den IJssel, zijn werf met omliggende terreinen had verkocht aan een Haagse combinatie, die het doel had daar een grote werf te vestigen. Gerardus van Leeuwen, reder en koopman uit Scheveningen was de koper. De werf, dus de buitendijks gelegen terreinen met huis, hellingen en loodsen werd voor f 7650 verkocht. Daarna zijn er onder de naam NV Eerste Scheveningsche Rederij en Haringhandel voorheen G. van Leeuwen loggers gebouwd. Daarmee is aan een periode van zestig jaar kleine scheepsbouw onder de naam C. Vermeulen een einde gekomen.”
Het dubbele dijkhuis IJsseldijk 28/30 van gele ijsselsteentjes is inderdaad het huis rechts op het zoekplaatje. Zie met foto op http://www.historischekringkrimpen.nl/F ... _28-30.htm. Let op de twee karakteristieke leibomen, die ook op het zp te zien zijn.
In de bedding van de IJssel is een bocht afgesneden, waardoor het terrein van de werf nu deels in de rivier ligt.
Alles is beschreven in http://roekelg.home.xs4all.nl/genealogie/VermWerf.html.
De 4e foto hierin toont ook het huis links op het zoekplaatje.
Ik citeer hieruit:
“In de Schuttevaer van zaterdag 7 februari 1914 stond het bericht dat C. Vermeulen, scheepsbouwmeester te Krimpen aan den IJssel, zijn werf met omliggende terreinen had verkocht aan een Haagse combinatie, die het doel had daar een grote werf te vestigen. Gerardus van Leeuwen, reder en koopman uit Scheveningen was de koper. De werf, dus de buitendijks gelegen terreinen met huis, hellingen en loodsen werd voor f 7650 verkocht. Daarna zijn er onder de naam NV Eerste Scheveningsche Rederij en Haringhandel voorheen G. van Leeuwen loggers gebouwd. Daarmee is aan een periode van zestig jaar kleine scheepsbouw onder de naam C. Vermeulen een einde gekomen.”
Het dubbele dijkhuis IJsseldijk 28/30 van gele ijsselsteentjes is inderdaad het huis rechts op het zoekplaatje. Zie met foto op http://www.historischekringkrimpen.nl/F ... _28-30.htm. Let op de twee karakteristieke leibomen, die ook op het zp te zien zijn.
In de bedding van de IJssel is een bocht afgesneden, waardoor het terrein van de werf nu deels in de rivier ligt.
-
- Berichten: 18687
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
Krimpen a/d/ IJssel, IJsseldijk 28-30
Peter, hier heb je wederom een heel knap staaltje werk afgeleverd. Ik heb de algehele redenering en bewijsvoering met interesse gevolgd. En dan krijg ik steeds meer waardering voor je oplossing. Heel graag dank ik Martin en Jan Lemmens voor hun meedenken. Weer een geweldig prestatie valt op deze site te zien.