belijnde ongelopen fotokaart
wat mij opvalt op deze niet zo scherpe opname zijn de verzakte stoepen met voor de deur geplaatste blokken om het binnengaan van de woningen te vergemakkelijken. Verder het balkonnetje op de hoek op de eerste etage en de opvallende horizontale versieringen op de begane grond. Links zijn boven ramen en deuren als versiering koppen aangebracht. Ik schat in dat de huizen voor het eerst zo rond 1910 zijn betrokken. Een beetje revolutiebouw, als je het van de negatieve kant bekijkt.
Typisch weer zo'n stratenplan, dat is aangelegd in het toen nog onbebouwde polderlandschap rond Rotterdam met zijn weilanden. Woonblokken verschenen dikwijls precies op die wat hogere plekken, waarbij de straten op de plek van de sloten verschenen. Het slotenplan bepaalde dikwijls dus de ligging en richting van de bouwblokken.
4136 Rotterdam, maar waar?
-
-
Rotterdam. hoek 1e Jerichostraat - IJsclubstraat
hoe het komt, weet ik ook niet. Ik ken deze buurt eigenlijk helemaal niet. Toch had ik het gevoel, dat het in deze hoek moest zijn. Ik ga kijken met Google Maps en binnen 1 seconde, pats, helemaal goed. Ik sta versteld van mezelf. Is dit telepathie?
-
kennis?
Paul, natuurlijk moet ik hier ooit weleens zijn langs getuft en het op mijn harde schijf (die tussen mijn oren) hebben opgeslagen. Bij mij werkt zoiets op gevoel. Maar het is toch leuk als je daar af en toe op kunt vertrouwen? Ja, ik ben het me je eens. Zoiets kun je niet lokaliseren als je er totaal geen beeld bij hebt. Dus ja .... een beetje voorkennis. Maar heeft intuïtie ook niet met gevoel te maken?