1862 weg langs kanaal, waarachter bos, kerktoren in de verte

jan spoolder
Senior Zoeker

Bericht door jan spoolder »

Martin, ik moet mijn eerdere twijfels terugnemen. Die was hoofdzakelijk ingegeven doordat ik nergens fotografisch bewijs vond voor de aanwezigheid van een hoogspanningsleiding langs het Merwedekanaal. Ook op de door jou aangehaalde kaart zie ik die niet, maar ik wil er geen halszaak van maken ... Dat de theekoepel van Rijnhuizen vanaf het vermoedelijke standpunt van de fotograaf niet zichtbaar is en de val van de schaduwen vroeg in de avond overeenkomen had ik ter plekke al eens vastgesteld, maar verzuimd te melden. Wat mij betreft: opgelost en proficiat!

http://g.co/maps/286mp
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink: Niet Jutphaas

Bericht door Niet Geregistreerd »

Van de Historische Kring Nieuwegein heb ik een uitgebreid antwoord ontvangen, met het teleurstellende resultaat dat de voorgestelde oplossing niet juist is. Ik bespaar u de gehele tekst en uitleg. De belangrijkste punten zijn dat de Herenstraat/Dorpsstraat sinds 1813 een klinkerweg is geweest en dat er tot 1937 tramrails op de Herenstraat hebben gelegen en er aan de overzijde nooit een hoogspanningsleiding is geweest.
(De zwarte lijn op de topokaart die ik voor hoogspanningsleiding had aangezien bleek niets te betekenen.)
Terug bij af.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Volgens bijgaande plattegrond uit 1924 lag er een 6000Volt verbinding tussen jutphaas en utrecht!
Bijlagen
1926 utrecht .jpg
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Gefeliciteerd Martin!

De bovengenoemde plattegrond (netkaart) uit 1924 en het zp., vormen het bewijs dat er een 6kV-spanningsleiding lag tussen Utrecht en Jutphaas.
Dit dus deels over het landgoed Rijnhuizen en dus langs de oostzijde van het Merwedekanaal.
Ook de spanningsleiding die het kanaal kruist, staat op het zp. (een hoge mast op de achtergrond).
Het zp. is gemaakt op de door Martin genoemde locatie, op de Herenstraat.

We kijken hier dus in de richting van het trafo- en schakelstation, t.h.v. oliemolen de Hoop en schutsluis naar de Doorslag.
De 10kV leiding gaat langs de Doorslag richting IJsselstein en langs het Merwedekanaal richting de huidige jachthaven bij Vreeswijk.

De door de Historische Kring Nieuwegein bedoelde weg met klinkers en de rails voor een (paarden-)tram moeten daarmee liggen, aan de rechterzijde (of westelijk) van de rij met hoge dikke bomen op het zp. Een bewijsfoto voor e.e.a. zou kunnen worden gevonden, middels het eerder genoemde trafostation bij de oliefabriek of de schutsluis naar/van het Doorslag.
Arnold Tak

Jutphaas, Merwedekanaal, Dorpsstraat ter hoogte van Schoolstraat

Bericht door Arnold Tak »

thans Herenstraat, Nieuwegein
uit de grond van mijn hart wil ik Martin omstandig complimenteren met zijn juiste vondst. Hij heeft er een berg tijd, moeite, energie ingestoken, dat kun je zelf zien. Jan Spoolder heeft hem prikkelend bijgestaan in zijn zoektocht en hem al eerder bevestigend de juiste plek laten weten. Paul heeft voor mij met zijn plattegrond en commentaar het laatste restje twijfel weggenomen. Al met al, een geweldig resultaat. En dat met een weg, twee steigers, een kanaal, wat bomen en elektriciteitsmasten. Alles bij elkaar weer een grote bron van vreugde.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Utrecht”