4423 straatwand in Rotterdam

Martin Snuverink
Senior Zoeker

Taborstraat?

Bericht door Martin Snuverink »

[LEFT][LEFT]@Harm, voor de Taborstraat moet je de beeldbank van R’dam eens raadplegen en zoek naar ‘gemeentewerken’, kartografisch materiaal, en het jaartal 1910-1911. Daarop zoek je naar de plattegrond van Kralingen anno 1910. Dan zie je dat de Commanderijstraat ten oosten van en evenwijdig aan de Taborstraat loopt. Het straatje kruiste de Taborstraat niet, ook niet met een T-kruising. Het straatje kruiste de Gashouderstraat en de Siondwarsstraat en had twee doodlopende uiteinden.[/LEFT][/LEFT][LEFT][LEFT]De Taborstraat was een vrij ruime straat met – inderdaad – brede trottoirs en bomen. Ook de hoogte van de huizen aan de westzijde past. En er waren wel degelijk balkons. Een serieus te bestuderen optie.[/LEFT][/LEFT][LEFT][LEFT]Bijna aan het eind van de Taborstraat, vlakbij de Lusthofstraat, is aan de oostkant een hofje of slop, die een T-kruising kan vormen. Aan de westkant staat een rij van 9 huizen tussen Siondwarsstraat en Lusthofstraat. Hier zou het dan moeten zijn. Ik ben niet optimistisch dat het bingo zal zijn.[/LEFT][/LEFT][LEFT][LEFT]Helaas werkt bij mij de adreslijst van R’dam in die hopeloos gammele site van het GAR nu niet, die me al vaak geholpen heeft (als ie werkt).[/LEFT][/LEFT]
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Werkt ook bij mij niet (Ubuntu).
Laatste huisnummer Taborstraat-west, op de hoek met de Lusthofstraat is 73 of 75 (zie pg., eerder bericht).
SAR-pandkaarten van oneven nrs. 61-69, bestaan niet (meer) op de website van de SAR.
Overigens heb ik de indruk dat op het zp., uiterst rechts nog net een hoek van een straat zichtbaar zou zijn.
Dat zou dan de Siondwarsstraat moeten zijn.
Lijkt me strijdig met het aantal pandjes én de ronde vorm van dit hoekpand op eerder bijgesloten pg.
Wellicht is het handig dit zp., voor te leggen op deze website: http://www.kralingen.nl/straat/taborstraat.

ps. om 15.00u werkt de applet met adresboeken weer.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Paul schreef:De website van de meineszbuurt is sinds 2009 niet meer bijgewerkt.
Toch heb ik op volgende mailadressen, dit zp onder de aandacht gebracht:
em_all23¨at¨hotmail.com
web"at"meinesz.info
De website van de bewonersorganisatie is helaas offline.
Volgende reactie ontvangen:

Beste Paul,

Ik kan mij voorstellen dat je dit doorzend. In de Meineszlaan hebben we ook huizen met een inpandig balkon. Maar helaas weet ik het ook niet.

M.v.g.
Erwin Meijers
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Taborstraat en Speelmanstraat

Bericht door Martin Snuverink »

Dit plaatje blijft intrigeren.
Ik heb een boekje ”Rotterdam, stad van mijn vader” van Joop Mekes, 1973. Op foto 41 staat een foto van Taborstraat vanuit de Speelmanstraat in 1925. Dus richting Oudedijk. De westkant dicht bij de Lusthofstraat is opvallend. Vergeleken met het zp zijn de huizen in dezelfde stijl (Art Nouveau) gebouwd, hebben balkonnetjes en erkers, sierlijke topgevels, geen souterrains, 3 tot 4 bouwlagen, 3 vensterassen per huis, straatboompjes op de brede stoep en dezelfde lantaarnpalen. De foto lijkt op die van Harm Kramer, maar is een andere. Op zich is dit een bijzonder kansrijke plek, maar ik kan het alleen rijmen met de gebogen stoeprand als deze samenhangt met de toegang tot een brede doodlopende steeg (hofje) met 2 x 7 woninkjes (zie gemeentewerkenkaart Kralingen 1910). Toevallig bestaat er een prentbriefkaart (https://www.postcardsfrom.nl/index.php? ... lmanstraat), nr. 295660, getiteld Speelmanstraat, maar deze verbeeldt de Taborstraat. Deze foto logenstraft de mogelijkheid Taborstraat: geen gebogen stoeprand nabij het hofje.
De andere mogelijkheid die ik al eerder had geopperd en die is blijven liggen is de Speelmanstraat, a.h.w. de verlenging van de Taborstraat. Het moet dan gaan om de westzijde dichtbij de Oostzeedijk, het in (oneven) huisnummers gezien laatste stuk van de straat. Zie ook de reacties van mij en Arnold resp. van 18-01-16 en 19-01-16. De foto die al eerder is vermeld geeft daar geen uitsluitsel over, maar duidelijk is dat het de huisnummers tussen 125 en 145 betreft. Dat boompjes ontbreken is niet doorslaggevend; op bovengenoemde foto van de Taborstraat ontbreken ook bomen, terwijl die op een andere foto wel voorkomen.
@Arnold, je gaf op 19-01-2016 aan dat je in je verzameling meer foto’s van de Speelmanstraat vóór het bombardement hebt. Wil je daarvan iets tonen?
Arnold Tak

Speelmanstraat

Bericht door Arnold Tak »

vanaf Lusthofstraat naar Oostzeedijk

vanaf Oostzeedijk naar Lusthofstraat, ter hoogte van 61-65
in het verlengde, in de verte, de Taborstraat

vanaf Lusthofstraat naar Oostzeedijk, ter hoogte van 99-121

nog even aan het zoeken geweest …. ook in de Vijverhofstraat halfronde balkonnetjes gespot, maar geen bomen ….
Bijlagen
Speelmanstraat1.jpg
Speelmanstraat2.jpeg
Speelmanstraat3.jpg
Dik
Senior Zoeker

Bericht door Dik »

Deze foto is de Boezemsingel in Rotterdam

Op de foto van deze link staan de huizen links, die op het zptje rechts staan.
Zie : http://www.fotovanrotterdam.nl/prenten/ ... =Cr073.jpg

Op de volgende foto staan de huizen die links op het zptje staan, ook links.
Zie : http://www.fotovanrotterdam.nl/prenten/ ... =Cr394.jpg

Het enige gebouw dat heden nog te zien is, is het gemaaltje links (van het hek) van de kerk.
Dit gebouwtje is daarom handig om de juiste positie van de panden op het zptje te bepalen.
Arnold Tak

Rotterdam, Bezemsingel tussen Goudse Rijweg en Spiegelnisserkade

Dik, daar maak je me heel erg blij mee. Wat een oplossing. Hoe moeilijker, hoe groter de verbazing, het plezier en ook …. mijn dank. Je vond een plekje waar maar heel weinig opnames van zijn. Ik zag in het adresboek dat het ooit de huisnummers 59 t/m 79 waren (v.r.n.l.). Ik heb de kaart ooit van Berry overgenomen, die hem ook op zijn site heeft gehad. Wat mooi dat ik weer een verdwenen stukje Rotterdam in beeld heb.
Met name een drietal "puzzelaars" hebben er eerder hun beste krachten aan gewijd. Ik dank dan ook heel graag Paul, Martin en Harm voor hun bijdragen en medewerking. Het is voor hen natuurlijk ook "plezant" om nu te zien waar uiteindelijk de oplossing is gevonden. DOOR JOU!!
Nu ik alle reacties achteraf nog eens heb doorgelezen kom ik tot de conclusie, dat het zicht vanuit een (mogelijke) zijstraat mij toch wel op het verkeerde been heeft gezet. Voor de Koninginnekerk was een klein plantsoentje, eerst driehoekig met eromheen een trottoir en later rond. Ik zal daar hierna nog een afbeelding van plaatsen.
Arnold Tak

afbeelding van plantsoentje

dus niks zijstraat, maar plantsoentje
Bijlagen
Boezemsingel.jpeg
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Buitengewoon Dik!
Hier is toch, al heel veel tijd en energie aan besteed.

En dat terwijl ik de Boezemsingel nu Boezemweg (zuidelijk van de Goudse Rijweg) aan de oostzijde ervan, al onderzocht had:
http://www.fotovanrotterdam.nl/prent...foto=Cr053.jpg
Nog opvallender omdat ik ook hier, veel voetstappen heb achter gelaten.

Onvoorstelbaar ook de vernieuwingsdrang in Rotterdam, immers dit viel buiten "de brandgrens" en is gewoon vervangen. Downloaden/openen met Google Earth: http://mimetype.ir.rotterdam.nl/brandgrens.kmz

Enfin, weer wat geleerd en een mooie aanwinst van een bijzonder stukje Rotterdam.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”