0772 opslag plaats van diverse grondstoffen langs kanaal

Plaats reactie
Arnold Tak

0772 opslag plaats van diverse grondstoffen langs kanaal

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen belijnde fotokaart
links op de achtergrond N.V. Indische Teak- en Hardh met links ervan de zeilen van een bootouthandel
kiepkarrtejs op rails voeren de grondstoffen zoals kolen en diverse soorten zand aan welke worden gestort tussen schotten
Bijlagen
0772.jpg
0772.jpg (107.19 KiB) 1733 keer bekeken
0772a.jpg
0772a.jpg (54.14 KiB) 1730 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Deze NV was gevestigd in Amsterdam, mogelijk aan de Houthaven.
wijngaarden
Senior Zoeker

Bericht door wijngaarden »

adresboek amsterdam 1930 geeft als adres papaverweg 37-39 amsterdam
Niet geregistreerd

Amsterdam, Distelweg

Bericht door Niet geregistreerd »

Papaverweg 37-39 was naast de Fokker-fabriek (Papaverweg 35). Mogelijk zien we de Fokkerfabriek rechts. Ervoor loopt dan het eeuwig doodlopende Johan van Hasseltkanaal. Op de voorgrond zien we dan de terreinen gelegen aan de Distelweg. Dit lijkt hier een bouwerij of een bouwwerf, maar het kan ook het (latere) bedrijf van de Hollandse Beton Maatschappij zijn (Distelweg 80-82).
Ondanks het zeilschip, maar dank zij het huis met piramidedak lijkt de foto mij van na 1920.
Op de site van het Stadsarchief heb ik geen bewijsbeelden kunnen vinden, maar ik ben ervan overtuigd dat we goed zitten.
Martin Snuverink
Dik
Senior Zoeker

Bericht door Dik »

Toch nog even naar de Papaverweg gekeken op de Beeldbank Amsterdam. Onderstaande link aanklikken, de foto maximaal vergroten, en aan de horizon zien we de houtstek en de hallen van het zoekplaatje overdwars verschijnen.

http://beeldbank.amsterdam.nl/index.php ... 0009013223
Arnold Tak

bedankt!

Bericht door Arnold Tak »

Martin, Sander en Dik, wat een samenwerking en wat een resultaat!
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Waarnemingsfout?

Bericht door Martin Snuverink »

Zonder aan de juistheid van de oplossing te twijfelen moet me van het hart dat Dik Kralt de door hem bedoelde foto waarschijnlijk verkeerd beoordeeld heeft. Op deze foto zien we de Papaverweg op de voorgrond, dan het Van Hasseltkanaal en ten slotte het terrein langs de Distelweg. Op het zoekplaatje is het juist andersom. Dus op het zoekplaatje staat de houtloods aan de Papaverweg en op het archiefplaatje staan de 2 loodsen juist aan de Distelweg. Het zoekplaatje kijkt naar het noorden en de archieffoto naar het zuiden.
Dik
Senior Zoeker

Bericht door Dik »

Martin,

Volgens mij is de foto van het zoekplaatje min of meer naar het noorden genomen. De foto van de BBA is niet naar het zuiden, maar naar het oosten genomen. Op de foto van de BBA zien we na de bouwput, een onbebouwd terrein, dan de houtloods overdwars en dan, in de lengterichting daarachter, drie loodsen, van rechts naar links eerst de kleinere witte loods en dan de twee grotere loodsen. Als jij het anders ziet, hoor ik dat ongetwijfeld.
Niet geregistreerd

Dik heeft helemaal gelijk

Bericht door Niet geregistreerd »

Dik, je hebt het perfect gezien. Er is niets aan toe te voegen dan dat ik totaal verkeerd gekeken heb. Vandaar het pictogram!
Martin Snuverink
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Amsterdam”