1179 oude huisjes bij een bruggetje

Arnold Tak

1179 oude huisjes bij een bruggetje

Bericht door Arnold Tak »

groot formaat PBK uitgave 1956 met als tekst: Schoonheid der lage landen en als subtekst: Scheefgezakte huisjes dromen aan de weg
Bijlagen
1179.jpg
1179.jpg (106.07 KiB) 1436 keer bekeken
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Arnold, voordat ik verder ga zoeken, zie ik uiterst rechts nu een ovaal huisnummerplaatje?
Martin Snuverink
A propos, ik krijg hierbij een melding dat ik niet geregistreerd ben en ik ben al tijden wel geregistreerd.
Arnold Tak

reactie aan Martin

Martin, qua 'techniek' en 'software' van deze site weet ikzelf niets
ik heb je vraag/opmerking daarom doorgeleid naar Paul Wink, de geestelijke vader van 'inoudeansichten'
als ik meer weet, laat ik dat vanzelfsprekend even aan je weten
Arnold Tak

reactie ovaal huisnumerbordje

Martin, heel goed gezien. Die blauwe kijkers van je werken voortreffelijk. Ik denk bijna zeker te zien dat er huisnummer 129 staat. Dan ga je mogelijk al snel denken aan Schiedam of Kethel, toch? Of sla ik de plank weer volledig mis?
Peet Groeneweg
Zoeker

Bericht door Peet Groeneweg »

:) Voltreffer Arnold, Huis te Riviere aan de Oudedijk 1 in Kethel. zie:
http://gemeentearchief-schiedam.pictura ... &Itemid=26

nr:07487 en 07467
Bijlagen
Picture 1.jpg
Picture 1.jpg (17.36 KiB) 1391 keer bekeken
Picture 3.png
Picture 3.png (112.11 KiB) 1384 keer bekeken
eerse078
Zoeker

Bericht door eerse078 »

Wel merkwaardig dat de huisjes die daar aan de Schie liggen door het gemeentearchief van Schiedam als 'huis te riviere' worden betiteld terwijl er in de binnenstad van Schiedam ook een 'Huis te riviere' aanwezig is en waar de stad notabene zijn oorsprong aan te danken heeft. (Aleid van Avesnes bouwde aan de mond van de Schie een stenen huis, thans ruïne, zie foto's).
Heel verwarringwekkend.
Peet Groeneweg
Zoeker

Bericht door Peet Groeneweg »

Huis te riviere oftewel huis Mathenesse ligt in het centrum van Schiedam en heeft verder dan de naam niets te maken met het zpl. Het zal gewoon een naam zijn geweest die in de volksmond is ontstaan vanwege de ligging. Bijgaande een kaart met de locatie van het zoekplaatje uit 1868.
Bijlagen
1868 cropped.jpg
1868 cropped.jpg (132.34 KiB) 1394 keer bekeken
eerse078
Zoeker

huis te riviere

Bericht door eerse078 »

ik heb de vondst ook niet tegengesproken, alleen gezegd dat het verwarringwekkend is.
Dat die huisjes als zodanig zijn betiteld ben ik (afkomstig uit die hoek) nooit tegengekomen, het 'Huis te riviere' in het centrum van Schiedam is daarentegen een begrip. Vandaar.
Niet geregistreerd

Ik voelde mij ook niet tegengesproken. Het kaartje geeft wat meer duidelijkheid waar het zpl. was.
Peet Groeneweg.
Niet geregistreerd

Bravo.

Perfect opgelost, Peter en Arnold na mijn voorzetje!
Het bruggetje ging dus over wat nu de doorgang tussen de Schie en de jachthaven is, even ten zuiden van de rolbrug. Zo kort geleden, een halve eeuw, en er is vrijwel niets meer van herkenbaar.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”